Wednesday 23 August 2023

Atasi Masalah Senggugut Teruk Ketika Haid Dengan Vitamin Untuk Wanita

Assalamualaikum sahabat setia blog hazirahazli. Entry kali ini saya akan kongsikan tentang kesihatan wanita iaitu kesihatan haid.


Kesihatan Haid


Dalam kesihatan haid, salah satu masalah kesihatan yang selalu para wanita hadapi adalah masalah senggugut. Sampai ada yang terpaksa ambil MC setiap bulan kerana masalah senggugut.


PUNCA MASALAH SENGGUGUT

Dalam fasa kitaran haid, endometrium iaitu lapisan dalam dinding rahim akan menebal sebagai persediaan untuk penempelan zigot sebelum menjadi embrio. Jika tiada penempelan zigot berlaku dalam beberapa tempoh tertentu, endometrium akan runtuh dan keluar sebagai darah haid.

Proses untuk meruntuhkan endometrium ini lah punca kenapa senggugut terjadi dimana kontraksi yang kuat berlaku pada dinding rahim.

Sebab tu ada yang kata, sakit senggugut ni macam sakit kontraksi masa nak bersalin. Namun, sakit senggugut tu sikit je berbanding sakit bersalin.😰

Terdapat 3 jenis penyakit yang tidak serik bagi kaum wanita iaitu sakit ketika haid, sakit ketika hamil dan sakit ketika bersalin. Hebatnya kaum wanita ini kan.πŸ’šπŸ’š


MASALAH SENGGUGUT SERING DIKAITKAN DENGAN MASALAH KESUBURAN.

Terdapat banyak info yang mengatakan bahawa masalah senggugut yang teruk boleh menyebabkan masalah kesuburan.

Hal ini memang berkait rapat namun ada cara untuk mengatasi masalah ini.

Dengan penjagaan emosi, pemakanan yang sihat dan juga gaya hidup yang sihat, masalah senggugut dan kesuburan boleh diatasi.

Kali ini,saya akan berkongsikan cara yang boleh diambil bagi kaum wanita untuk atasi masalah senggugut dan juga untuk kesuburan.


CARA UNTUK ATASI MASALAH SENGGUGUT


Makanan tambahan juga penting bagi mengatasi masalah kekurangan nutrisi di dalam badan. Ada nutrient yang badan boleh hasilkan dan ada juga nutrient yang tak dapat nak dihasilkan oleh badan kita.

Sebab itulah penting untuk kita cukupkan sumber nutrisi di dalam badan agar sistem badan juga dapat berfungsi sebaiknya. Terdapat vitamin untuk wanita yang sangat membantu untuk meningkatkan kesihatan para wanita.

4 Vitamin yang penting untuk kesihatan wanita adalah:


1) Vita-Lize.

Vita-Lize adalah multivitamin Shaklee yang pertama. Yang dulu nya dikenali sebagai Vitalea.

Nama Vitamin adalah diciptakan oleh Dr Shaklee C Forrest. Ia diambil dari perkataan Vital Minerals.

Vita-Lize membantu melengkapkan nutrisi yang kurang di dalam badan. Vita-Lize ini juga sangat penting bagi mereka yang ikhtiar untuk hamil kerana multivitamin ini untuk memastikan benij yang bersenyawa dalam keadaan sihat serta mengelakkan risiko keguguran semasa hamil.

Vita-Lize Shaklee mengandungi zat besi dan juga asid folik yang mana sangat penting untuk tumbesaran dan kesuburan janin.

>>>>Boleh baca lebih lanjut DISINI

2) GLA Complex

GLA Complex merupakan gabungan asid gamma linolenik (GLA) yang diekstrak dari bunga borage, minyak bunga matahari dan vitamin E bagi meningkatkan keberkesanan dan kestabilannya.

GLA telah digunakan secara tradisional untuk mengawal kitaran haid, melegakan senggugut dan sindrom PMS, juga melegakan sindrom menopause.

Pengambilan GLA Complex turut memberi kesan untuk kulit sihat dan cantik. Ia mengurangkan keradangan kulit seperti ekzema, kurap, jerawat, jeragat dan jadikan kulit tampak berseri.

GLA juga merupakan Asid Lemak Sihat Omega 6 yang diperlukan badan. Ia juga diperlukan untuk memastikan Ovum matang sepenuhnya supaya tidak tersumbat pada salur peranakan.

Bila diambil bersama dengan Omega Guard, ia akan membantu ‘regulate’ dan lancarkan haid.


3) Ostenutrix

Ostenutrix mengandungi Magnesium dan kalsium, vitamin D serta mineral yang membantu meningkatkan penyerapan kalsium di dalam badan.

Setiap pergerakan kita menggunakan kalsium termasuklah ketika kita senyum πŸ™‚. Otot muka digerakkan dan memerlukan kalsium.

>>>>TAHUKAH ANDA?
Kalsium elok diambil sebelum tidur kerana penyerapan kalsium lebih optimum 

Kajian telah membuktikan, pengambilan 400mg magnesium dan 1,000 hingga 1,300 kalsium dapat mengatasi sakit senggugut.

Ostenutrix membantu meringankan senggugut, memperbaiki masalah haid, mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung serta saraf, menggalakkan tidur yang selesa, mood swing, sakit kepala, migrain dan pitam.

Ostenutrix penting untuk kesihatan otot yang mengawal penguncupan dinding rahim. Ostenutrix merupakan ‘Natural Tranquilizer’ yang membantu dalam kurangkan sakit senggugut.

Sumber kalsium ini sangat penting yang diperlukan untuk gantikan semula kalsium yang hilang semasa haid. 

Bagi mereka yang bercadang untuk hamil, vitamin tambahan yang diperlukan adalah B-complex dan Coqtrol Plus. 


4) Omega Guard

Omega Guard juga sangat penting bagi kesihatan wanita. Omega Guard adalah sumber EPA dan DHA iaitu asid lemak Omega-3 yang diperlukan oleh badan kita.

Badan memerlukan Asid Lemak Sihat Omega 3 dan Asid lemak Omega 6 secukupnya untuk menjalankan fungsi secara optimum. Sebab itulah Omega Guard perlu digandingkan bersama GLA bagi mendapatkan Asid Lemak Omega-6.

Bagi meningkatkan kesihatan haid, Omega Guard ini bersifat anti-radang dan membantu untuk meredakan keradangan di saluran peranakan wanita.


Vitamin Tambahan Untuk Ikhtiar Hamil

1) Vitamin B Complex perlu diambil bagi wanita yang merancang untuk hamil. 

Vitamin B complex Shaklee mengandungi Asid Folik penting yang diperlukan oleh wanita yang merancang untuk hamil. Asid Folik ialah nutrisi penting untuk mengelakkan masalah kecacatan tulang belakang bayi baru lahir.

2) Vitamin CoQ-Trol Plus pula memberikan tenaga untuk meningkatkan kualiti ovum untuk proses pembahagian sel. Selain itu, Coq10 diperlukan untuk memberikan sel badan lebih bertenaga.

>>>>Boleh baca lebih lanjut DISINI


Nak dapatkan produk-produk Shaklee? Terus hubungi saya secara direct dengan KLIK di WHATSAPP.


Jom dapatkan segera. PM saya dan saya bantu.


Jom sertai keluarga Shaklee kami hari ini!


Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ni siap-siap. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus selepas pendaftaran.


https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1242228


Sekian. Semoga entry saya ni memberi manfaat kepada semua. Jaga kesihatan baik-baik semua..

hazirahazli πŸ’š

Your Trusted Shaklee Independent Distributor
No.Id:1242228

#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#NextlevelBlogging
#blogmegashaklee
#pengedarShakleeMarang
#pengedarshakleeTerengganu
#pengedarShakleeKelulut.
#kursusspamurah 
#spashaklee 
#mobilespa
#mobilespamalaysia 
#kelasspaonline
#resVvixchallenge 
#feelyoung 
#polyphenols 
#coolparents 
#myyouthfulpower
#shaklee

No comments:

Post a Comment