Saturday 13 May 2023

Tips Untuk Kekalkan Berat Badan Yang Ideal Selepas Hari Raya Bersama Set Hello New You

Assalamualaikum dan salam ceria semua. Terima kasih kerana masih setia membaca entry blog nurhazirahazli. πŸ’š

Minggu ini dah minggu ke-3 kita dibulan Syawal. Ramai yang berkongsi kisah kenaikan berat badan dek dimusim raya ini.πŸ₯² Sangat sedih ada yang berkongsi pengalaman, dibulan Ramadhan berat turun 5kg namun 5 hari dibulan Syawal berat dah naik 5kilo. Adushhhh sakitnya tuh disini.😭😭

           Berat semakin naik selepas raya

Kalau ada dikalangan sahabat blog hazirahazli yang hadapi masalah ini, anda jangan risau pasti ada caranya. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Jangan dirintih berat yang menaik itu, usaha cari jalan untuk atasinya. Pasti boleh..πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ Semangatttt!!!!πŸ‘πŸ‘


TIPS UNTUK KEKALKAN BERAT BADAN IDEAL

1) Amalkan pengambilan air kosong yang cukup.

Penting untuk kita sukat pengambilan air kosong seharian. Setiap berat 25kg memerlukan 1liter air kosong.

Selalu je kita dengar, rata rata mengatakan dah ambil air masak yang cukup, dah minum air masak banyak dah namun jika tak disukat kita tak akan tahu cukup atau tak.

2) Amalkan minum air kosong segelas sebelum ambil makanan.

Cara ini untuk kita mengenal pasti samada kita betul betul lapar ( hunger ) atau kita rasa nak makan ( appetite ). 

Andai selepas kita minum air kosong dan perut masih lagi rasa lapar, itu memang tanda perut kita lapar dan badan perlukan energy. So, kita bolehlah makan seperti biasa. Apa2 pun jangan lupa baca Basmalah sebelum nak makan tu ye.πŸ˜‰

Dannn jika perut dah rasa kenyang selepas minum air tapi mulut masih lagi rasa nak makan, kita boleh aje makan namun dengan kuantiti yang sedikit dan kunyah 30-40 kali seperti sunnah Nabi. πŸ‘

3) Makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang.

Hal ini susah nak lakukan namun tak mustahil. Cara ini diajar oleh Rasulullah saw.

Sabda Rasulullah yang bermaksud;

"Kami adalah satu kaum yang tak akan makan sebelum lapar dan apabila kami makan tak terlalu banyak ( tak sampai kekenyanga )". (Muttafaq Alaih).

Dari segi saintifik, apabila kita lapar, satu hormon akan dirembeskan dan hantar terus ke otak dan bagitahu " saya lapar ".

Dan kenapa perlu berhenti sebelum kenyang?

Ada satu lagi hormon yang hantar maklumat ke otak yang bagitahu kita dah kenyang. Namun, hormon ini ambil masa 20 min untuk sampai ke otak. Sayangkan.

So, sebab itulah kita kena berhenti makan sebelum kenyang. Cantik ciptaan Tuhan kan.🀲

4) Memberus gigi sebelum tidur.

Selain untuk kebersihan, ada satu lagi teori tentang memberus gigi sebelum tidur.

Haa jgn tak tahu ye, Allah hadiahkan kita satu enzim ni kat mulut kita, waktu bangun tidur (dengan syarat malam sebelum tidur dah gosok gigi/ bersugi).

Enzim ni menolong untuk hadam dan cuci perut kita. So bila bangun pagi, minum la segelas air, terus minum tak payah gosok gigi dulu. Cara nak dapatkan enzim tu, kumur-kumur dan kemam dulu then baru telan..gulp! yeay dah dapat enzim yang Allah hadiahkan! 😁

Ingat, sebab itulah penting untuk berus gigi waktu malam tau kerana untuk kita dapatkan enzim itu. So rajin-rajinkan bersugi before tidur okeh. 

Dua fungsi enzim ni, satu untuk hadam makanan, yang kedua tingkatkan metabolisme badan, ok ini best! Kalau amalkan setiap hari pun dah boleh turun berat badan. Baiknye Allah hadiahkan kita enzim ni :)

5) Minum air hanya 15-30 minit lepas makan. Kenapa?

Ye, makan jangan bersulamkan air. Nak makan, fokus la makan. Air kemudian. Tak perlu air kalau kita berjaya telan makanan yang basah sebab kunyah 30-40 kali :)

Ini teknik untuk perut cantik ok uols. Kenapa tak boleh minum air? 

Sebabnya di dalam perut kita ada asid yang dirembeskan bila terima makanan. Setiap asid ada level pH dia. Air ni, bertindak sebagai agen pencair. Time kita makan, perut kita berasid, asid keluar dan keluar untuk cernakan makanan.

So tak boleh kacau, biarlah asid-asid tu terus pekat untuk cernakan makanan. Tapi kalau kita minum air? asid tadi jadi cair semula, pH rendah. Camne nak buat kerja-kerja pencernaan? Perlu keluarkan asid lagi supaya jadi pekat. Pastu dah pekat, kita minum lagi air. Berapa kali dah asid keluar dan keluar lagi? Bila keluar banyak kali, rosak tau perut. Dinding perut jadi kendur dan buncit la err sedihnya..jadi, kalau asid keluar nak buat kerja dia, jangan kacau. Air tu kemudian ok, lepas asid dah habiskan tugas dia.

Faham ke faham teori ini?πŸ˜‰

6) Ambil supplement yang dapat membantu berikan badan kita cukup nutrisi untuk kekalkan badan yang sihat dan berat yang ideal.

Hal ini sangat penting kerana apabila badan cukup nutrisi, sistem dalam badan dapat berfungsi sebaiknya. So, metabolisma badan juga sangat tinggi dan mudah untuk kita turunkan berat badan.


SET HELLO NEW YOU PEMBANTU TERBAIK


        Produk Dalam Set Hello New You

Set Hello New You adalah set yang terbaik dan sangat membantu dalam proses penurunan berat badan. Set ini juga sangatlah membantu bagi mereka yang nak ubah gaya hidup sihat iaitu dengan program Intermittent Fasting (IF)

Rata rata yang amalkan set ni berkongsi kesan positif iaitu berat badan tak naik walaupun makan macam2 dihari raya. Selain itu, ada juga yang beri kesan positif seperti tidak mudah craving pada makanan manis, masin.

Jom kita tengok testimoni Set Hello New You;









Fungsi setiap produk yang terdapat dalam Set Hello New You Mei 2023

  Promosi Mei Set Hello New You


1) Lecithin.

                                Lecithin

Lecithin adalah si pengurai lemak yang super best! Dah makan macam2 makanan berlemak, berminyak dimusim perayaan ini. Lecithin ini sebagai pembantu untuk pecahkan lemak2 di dalam badan. Sebelum nak ambil makanan hidangan hari raya tu,eloklah ambil dulu 3 biji lecithin ni.

Jangan tak tahu, Lecithin ini juga Sangat best bila diambil apabila nak mulakan senaman. Tak kira lah, nak start jemur baju, nak pergi ambil anak sekolah, nak menyapu dan mengemop lantai. Itukan semua sejenis senaman tanpa sedar bagi ibu2 yang bekerja dari rumah.

Yang bestnya, kita akan rasa badan kita basah lencun dengan peluh peluh. Fuhhhh..Segar rasa badan taw.πŸ‘


2) Omega Guard

Omega Guard pula membantu dalam membakar lemak. Lecithin dan Omega Guard ini saling membantu memastikan walau kita ambil makanan yang luar biasa jumlahnya dari rutin harian kita, ia membantu dalam mengawal kolestrol badan kita. Ia bantu elakkan lemak dari terkumpul lama- lama di dalam darah.

                              Omega Guard

3) Herblax

Herblax adalah agen pelancar untuk membantu proses pembuangan melalui sistem pencernaan setelah lemak2 dipecahkan oleh lecithin tadi. 

Herblax ni bantu usus kita detoks dan flush out semua yang kita makan tu segera mungkin, tanpa membuatkan ia disimpan lama di dalam badan. Sebab tu ia bantu badan kita untuk kekal dengan perut yang kempis. Juga sesuai bagi mereka yang ada masalah sembelit.



                          Herblax


4) Cinch Shake berperisa Caffe Latte + free Cinch Shake berperisa Vanilla.

Cinch Shake adalah minuman berprotein Shaklee. Cinch shake membantu untuk membina otot2 di dalam badan kerana mengandungi leucina.

Selain itu, Cinch Shake adalah sebagai pengganti makanan kerana mengandungi banyak nutrients dan juga serat.

Pada musim perayaan ini, eloklah untuk ambil dulu cinch shake sebelum keluar beraya bagi kita raya kenyang lebih lama dan makan secara berlebihan.



So, inilah jalan penyelesaiannya bagi mereka yang mengalami masalah berat badan naik kembali setelah berhari raya ini.

Sangat terbaik Set Hello New You ini dan dah ramai yang dah dapat kesan yang positif.
Boleh klik sini Testimoni IF

Jika anda nak dapatkan Set Hello New You ini boleh klik disini. Kita sembang sampai jadi.

Saya akan berikan konsultasi yang terbaik dan membantu anda untuk turunkan berat badan berdasarkan dari pengalaman saya sendiri ambil Set Hello New You ini. BACA DISINI

Hazirahazli πŸ’š
Your Trusted SID
Bisness Leader

#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#NextlevelBlogging
#blogmegashaklee
#pengedarshakleeTerengganu
#pengedarShakleeMarang
#pengedarShakleeKelulut.



No comments:

Post a Comment