Friday 2 June 2023

Kata-kata Motivasi Pembakar Semangat

Assalamualaikum sahabat semua. Diharapkan sahabat sihat sihat selalu. Entry kali ini suka saya untuk berkongsi tentang kata-kata motivasi yang sangat memberi kesan dalam diri saya.


Kata Kata Motivasi

Ramai dikalangan kita semua, mencari cari kata-kata motivasi dikala mereka berada dalam kemurungan, dilanda masalah, hilang semangat, masalah dalam keluarga, persahabatan dan juga dalam percintaan.

Tak dinafikan, saya sendiri selalu mencari kata kata motivasi apabila saya rasa sedih dan hilang semangat. Saya selalu lakukan pencarian ini sewaktu dari zaman belajar lagi.๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Kita boleh nampak, kata kata motivasi ini sangat berkait rapat dengan semangat dalam diri kita.


KATA KATA MOTIVASI DARI SATU PENULISAN


Ada satu penulisan yang dikongsikan oleh seorang mentor dalam group FB. Sangat menyuntik semangat dalam diri ini.๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช

ORANG TENANG SELALU MENANG

Pelari Kenya, Abel Mutai, hanya beberapa meter dari garisan penamat, tetapi keliru dengan papan tanda dan memikirkan dia sudah memenangi perlumbaan and behenti. 

Seorang pelari Sepanyol, Ivan Fernandez yang berada di belakangnya menyedari apa yang sedang berlaku dan mula berteriak kepada Mutai untuk meneruskan lariannya. Mutai tidak tahu berbahasa Sepanyol dan tidak faham apa yang disampaikan oleh Ivan. Menyedari apa yang sedang berlaku, Ivan menolak Mutai supaya meneruskan lariannya menuju ke garisan penamat.  

Seorang wartawan bertanya kepada Ivan, "Mengapa kamu melakukan perkara ini padahal kamu boleh menang?" Ivan menjawab, "Impian saya adalah pada suatu hari nanti kita dapat menjalani kehidupan bermasyarakat di mana kita mendorong diri kita dan saling membantu untuk terus berjaya." Wartawan itu menegaskan, "Tetapi mengapa kamu membiarkan orang Kenya itu menang?" Ivan menjawab, "Saya tidak membiarkannya menang, dia sudahpun menang. Perlumbaan ini adalah miliknya."

Wartawan itu bertanya lagi, "Tetapi kamu boleh menang!" Ivan memandangnya dan menjawab: "Tetapi apa erti kemenangan saya? Apa kehormatan pingat yang saya dapat? Apa yang akan difikirkan oleh Ibu saya?" Nilai apa yang kita ajarkan kepada anak-anak dan sejauh mana kita memberi inspirasi kepada orang lain untuk memperolehi kejayaan?

Menang atau berjaya bukan beerti no.1 sahaja. Kita menang hadapi situasi, kita menang dengan minda๐Ÿฅฐ

Kisah Pelari Kenya

KENALI PENGASAS SHAKLEE


Dalam kita menceburi sesuatu bisness, bukan sekadar berbisness. Namun, ambil tahu juga tentang sejarah penubuhan syarikat dan produk.

Dalam berbisness Shaklee, saya juga ambil tahu pasal sejarah tentang syarikat dan produk Shaklee ini. Shaklee itu sendiri adalah nama pengasas dan kisah hidup beliau juga sangat memberi semangat dan boleh dijadikan motivasi dalam diri kita.

Berdamai Dengan Alam


Dr.Shaklee diuji dengan sakit dan sewaktu proses pemulihan beliau, selama 10 tahun Dr.Shaklee banyak meluangkan masa dengan berehat dan memerhati alam sekitar & haiwan. 

Quotes yang sangat digemari Shaklee:

" Animal watch for for the signals and listen to the voice of nature, while men have forgotten how to read or listen to them."

Dari sini Dr.Shaklee mula berfikir kenapa beliau boleh sihat dan hidup lagi sedangkan doktor kata dia tidak dapat hidup lama. Kerana keyakinan & kesungguhan ibu ayah beliau yg percaya dgn kuasa penyembuhan semulajadi.  

Beliau melihat, bagaimana Ibunya menggabungkan banyak herba terpilih ke dalam pemakanan beliau. Ibunya juga turut mengurut seluruh badan kecil Shaklee berulang kali dengan minyak dan ramuan herba.

Dan dari sini, timbul minat Dr.Shaklee terhadap ilmu sains Chiropractic. Beliau yakin, manusia boleh dirawat dengan kaedah semulajadi. 

" Living in Harmony with Nature® ". 

Sains dan alam semulajadi mampu digabungkan untuk menjadi penawar terbaik untuk kesihatan manusia. ๐Ÿ’š

Beliau juga pegang pada konsep perbualan secara peribadi adalah cara terbaik untuk menerangkan faedah kesihatan dengan cara pencegahan. 

Dr Shaklee percaya dgn konsep: 

"We teach few people, and the people will teach few more"

Dr Forrest Shaklee tak nak produk Shaklee dijual secara retail. 

Dia nak, produk Shaklee disampaikan heart-to-heart, one person to another. 

Perlu ada good consultation, perlu ada good explanation. 

Dr Forrest Shaklee nak, ilmu nutrisi ini disebarkan ke seluruh Dunia

Ye, supaya people aware ttg Nutrisi dan bagaimana Nutrisi yang tepat, dapat membantu menghalang penyakit. 

Dr Shaklee tak mampu nak ajar semua orang, sebab tu, dia come out dgn bisness method iaitu multi level marketing ( MLM )

" Kita akan mengajar beberapa dan mereka akan mengajar orang lain untuk mengajar orang dan untuk mengajar orang lain." 

Jadi orang-orang Shaklee menyampaikan kebaikan supplement dengan cara bercakap dengan orang di serata California, bertempat di stesen kereta kuda Plymouth sebagai pusat pengedaran mereka. 

Mereka bercakap, orang mendengar dan memberitahu orang lain. 

Walaupun tanpa "jurujual" yang formal, mesejnya tersebar luas. 

Dan saya sendiri yakin, apabila kita masa kini guna konsep yang sama, kita semua juga akan berjaya dalam bisness Shaklee ini.

So, kata kata motivasi dan semangat itu seiring. Namun, kita perlu terapkan satu tabiat dalam diri kita agar kita sentiasa bermotivasi. Cipta atau bina satu rutin yang dapat meningkatkan prestasi diri kita. Boleh jadi juga hasil dari pengalaman diri sendiri dan orang lain.

Diharapkan entry ini membuka minda sahabat pembaca semua. Dan jika sahabat ada berminat nak tahu lebih pasal sejarah atau bisness Shaklee?

Boleh klik link dibawah.

Kalau anda ada pergi ke mana-mana Shaklee branch yang sah di seluruh Malaysia dan masih lagi belum jadi ahli, boleh key in details di link ni siap-siap ye. Boleh dapat terus 25% diskaun untuk pembelian produk tau.


hazirahazli ๐Ÿ’š,
Pengedar sah Shaklee
No. Id:1242228

#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#NextlevelBlogging
#blogmegashaklee
#pengedarshakleeTerengganu
#pengedarShakleeMarang
#pengedarShakleeKelulut.
#kursusspamurah 
#spashaklee 
#mobilespa
#mobilespamalaysia 
#kelasspaonline

No comments:

Post a Comment